Gastroenterita virală la copii

Virozele digestive sunt afecțiuni comune, frecvente la copiii de toate vârstele și care se manifesta cu felurite simptome digestive (diaree, vărsături, crampe abdominale, greață) și, uneori, febră.

Gastroenterita virală este o boala contagioasă, produsa de viruși care infectează mucoasa tubului digestiv la nivel de stomac, intestin subțire sau intestin gros.

Enterovirozele nu răspund la tratament antibiotic fiind boli virale!

Cum se transmit virozele digestive?

Gastroenteritele virale sunt extrem de contagioase și se transmit usor de la un copil la altul, mai ales in colectivitate sau in locuri aglomerate. Transmiterea virușilor digestivi este de mai multe feluri:

• Transmiterea fecal orala este cea mai fecventă modalitate prin care copiii se infectează cu viruși digestivi. Nu trebuie să ne imaginăm că fecalele bolnavului ajung direct în gura unui copil sănătos. Transmiterea se face indirect, din cauza lipsei igienei după folosirea toaletei. Virușii ajung de pe mâinile persoanei bolnave pe clanțe, robineți, chiuvetă, jucării sau alte obiecte de unde vor fi “culeși” de copilul sănătos. O altă modalitate de transmitere fecal-orală este contaminarea alimentelor de către personalul de la bucătărie care nu respectă igiena după folosirea toaletei.
  • Transmiterea prin particule de salivă împrăștiate de bolnav (tuse, strănut, sărut, folosirea în comun a veselei)

O mulțime de viruși pot produce gastroenterita virală dar 4 dintre ei sunt cei mai frecvenți la copii:

• Rotavirusul este cel mai frecvent implicat in apariția diareei infecțioase la copiii mici și cauza cea mai frecventă a deshidratării care necesită spitalizare (pe tot globul). Boala apare mai des în sezonul rece și afectează predominant bebelușii și copiii foarte mici dar poate infecta și părinții. Rotavirusul se transmite fecal-oral și este deosebit de contagios. Este singurul dintre virușii digestivi care poate fi prevenit prin vaccinare! Puteți citi un întreg articol despre gastroenterita cu Rotavirus aici.
  • Norovirusul este al doilea cel mai frecvent virus implicat în diareile virale. El afectează pacienții de orice vârstă, se poate transmite fecal-oral și prin contaminarea apei sau alimentelor și declanșeaza adesea adevărate epidemii în colectivități. Virusul apare în orice sezon și este, și el, extrem de contagios. NU există vaccin pentru acest virus.
  • Adenovirusul afectează mai des copiii sub 2 ani, este mai frecvent vara și se transmite atât fecal-oral cât și prin particule de salivă. Nu există vaccin împotriva adenovirusului.
  • Astrovirusul poate cauza gastroenterită la toate vârstele, mai ales în sezonul rece și se transmite fecal-oral. Nu există vaccin pentru astrovirus.

Simptomele gastroenteritei virale

Perioada de incubație a enterovirozelor este scurtă. La 1-3 zile de când virusul a intrat în organism vor apărea simptomele digestive comune gastroenteritei virale:

• Greață
  • Vărsături
  • Diaree apoasă

Unii copii pot să aibă și alte simptome associate:

O complicație periculoasă a gastroenteritelor virale este deshidratarea. Părinții trebuie să cunoască simptomele pe care deshidratarea le are la copii, mai ales la cei foarte mici:

• Urinare rară
  • Urini închise la culoare
  • Mai puține scutece pline (la bebeluși)
  • Gura uscată
  • Piele uscată
  • Lipsa lacrimilor (la bebeluși)
  • Fontanela adâncită (la bebeluși)
  • Apatie, somnolență

Oricând suspectăm deshidratarea la un copil trebuie să mergem imediat într-o unitate de primire urgențe pediatrice pentru tratament intravenos de rehidratare!

Diagnosticul gastroenteritelor virale

Gastroenteritele virale se diagnostichează relativ ușor, pe baza simptomelor pe care le are pacientul.

Nu se fac analize de scaun pentru identificarea virusului cauzator, în mod normal. Aceasta cheltuială de timp și bani nu este necesară, tratamentul enterovirozelor fiind doar suportiv, indiferent de tipul de virus implicat.

Analizele de scaun sunt necesare atunci când simptomele de enteroviroză nu se rezolvă după 7 zile sau dacă medicul suspectează o diaree bacteriană (cu Salmonela, E Coli, etc) sau o diaree parazitară (infecția recentă cu cu Giardia).

Tratamentul virozelor digestive

Tratamentul gastroenteritei virale este unul de suport, neexistând încă terapii care să atace direct virușii digestivi. Putem însă ameliora simptomele neplăcute ale copilului până când corpul elimină virusul.

1. Hidratarea este cel mai important pilon în tratamentul enterovirozelor. Înainte să alergăm la farmacie, este bine să ne concentrăm pe oferirea de lichide copilului bolnav. Acestea pot fi apă, ceaiuri, supe, sucuri din fructe stoarse, neîndulcite. Bebelușii alăptați vor fi puși la sân cât mai des atunci când au diaree virală.
  2. Febra din gastroenterită va fi ținută sub control cu antitermicele obișnuite: ibuprofen sau paracetamol. Puteți citi mai multe despre administrarea antitermicelor în articolul Cum tratăm febra acasă – 6 reguli.
  3. Medicamente care reduc pierderile de fluide din intestin: Smecta, Tasectan, Hidrasec. Acestea este bine să fie prescrise de către medic, în doza adecvată fiecărui copil.
  4. Probioticele pot fi utile in episoadele de diaree virală. Este bine să se administreze încă câteva zile după vindecare pentru refacerea florei normale, intestinale.
  5. Sărurile de rehidratare sunt indicate atunci când copilul are 5 sau mai multe scaune diareice zilnic sau dacă are și vărsături pe lângă diaree. La doar 2-3 scaune diareice zilnic și dacă copilul se hidratează normal, nu există necesitatea sărurilor de rehidratare.
  6. Vărsăturile pot fi ameliorate la domiciliu cu Metoclopramid sirop pentru copii. Acesta va fi administrat DOAR la recomandarea medicului. Atunci când copilul varsă orice înghite este obligatorie tratarea vomei injectabil, într-un serviciu de urgență.

Medicamentele antidiareice (Imodium) NU sunt indicate în diareea infecțioasă. Prin efectul lor de încetinire a mobilității intestinale pot întârzia vindecarea sau pot chiar agrava gastroenterita.

În funcție de tipul virusului digestiv pe care copilul l-a contractat, boala poate să aibe durate variabile:

• Rotavirus: boala durează 4-7 zile până la vindecare
  • Norovirus: boala este de durată scurtă, 1-3 zile până la vindecare
  • Adenovirus: boala poate dura 5-12 zile

Este recomandabil să consultați pediatrul atunci când copilul are diaree, febră și/sau vărsături, mai ales dacă este foarte mic!

Regimul alimentar în gastroenterita virală

O dietă corectă este foarte importantă atunci când copilul suferă de viroză digestivă. Din cauză că în trecut dietele în diaree erau foarte aspre, părinții încă se îngrozesc gândindu-se ce va mânca micuțul până se face bine.

În prezent nu se mai recomandă diete dure în diarea virală pentru că privarea copilului de alimente poate încetini vindecarea. Regimul cu ceai de mentă, paine prăjită, orez și morcovi nu mai este de actualitate! În schimb, puteți oferi copilului bolnav alimente mult mai variate:

• Alimente permise în gastroenterită: supe, ciorbe, pâine albă, paste, orez, banane, compot, cereale, legume gătite (NU crude), carne slabă fiartă (sau la grill, cuptor), biscuiți sărați, stixuri, lapte DELACTOZAT, iaurt
  • Alimente de evitat în gastroenterită: grăsimi, prăjeli, fast food, patiserie, mezeluri, bauturi dulci din comert, cola, legume greu de digerat (varză, fasole, broccoli, linte, ardei, ceapă, usturoi), fructe crude, unt, smântână, înghețată, lapte
Regim alimentar gastroenterită

Puteți citi mai multe sfaturi utile despre acest subiect în articolul Regimul alimentar în diaree.

Cum prevenim virozele digestive?

Chiar dacă virușii digestivi sunt destul de frecvenți, oriunde pe glob, putem lua măsuri adecvate astfel încît să reducem mult riscul să ne infectăm.

1. Igiena mâinilor este esențială în prevenirea infecțiilor digestive. Copiii trebuie învățați de la cele mai mici vârste să se spele pe mâini DE FIECARE DATĂ când:
    • folosesc olița sau toaleta
    • mănâncă sau beau
    • vin acasă din oraș sau de la școală
  2. Vaccinarea pentru Rotavirus, cel mai periculos dintre virușii digestivi, este disponibilă și în România. Există două vaccinuri pe piață (Rotarix și Rotateq) care se administrează oral bebelușilor înainte de vârsta de 6 luni. Vaccinarea face parte, deocamdată, din setul de vaccinări opționale la noi în țară, preparatele nefiind gratuite încă.
  3. Igiena strictă a mâinilor părinților după ce schimbă scutecele murdare, manipulează olița sau ajută copilul la toaletă. Deasemenea, este obligatorie spălarea pe mâini înainte să preparăm alimentele pentru cei mici.
  4. Evitarea contaminării apei de băut cu infiltrații de la toalete în mediul rural.

1. Gastroenteritele sunt boli contagioase, produse de viruși digestivi.
  2. Virușii digestivi se transmit extrem de ușor dacă nu se respectă regulile de bază ale igienei mâinilor.
  3. Nu există tratament specific pentru virozele digestive. Putem doar să ușurăm simptomele neplăcute ale copilului până la vindecare.
  4. Hidratarea și dieta adecvată sunt esențiale pentru vindecarea mai rapidă a gastroenteritei virale.

surse: https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=viral-gastroenteritis-134-208

Citiți și: Infecțiile urinare la copii