Eritemul infecțios sau boala obrajilor pălmuiți

Despre boala obrajilor pălmuiți

Boala obrajilor pălmuiți (eritemul infecțios) este o afecțiune ușoară, des întâlnită, specifică copilăriei.

Eritemul infecțios este produs de un virus, parvovirusul uman B19, așadar antibioticele nu sunt utile în tratamentul acestei boli. Boala nu beneficiază de vaccin deocamdată.

Boala obrajilor pălmuiți mai este cunoscută ca a cincea boală într-o clasificare a bolilor copilăriei unde rujeola este boala numarul 1 (din cauza contagiozității ridicate), numărul 2 este scarlatina, numărul 3 este rubeola, numărul 4 boala Filatov, numărul 5 este boala obrajilor pălmuiți (eritemul infecțios) iar numărul 6 este roseola infantum. Toate aceste boli au o caracteristică comună, copiii prezintă diferite tipuri de erupție pe piele.

Cum se transmite boala obrajilor pălmuiți?

Parvovirusul uman B19, cauza bolii obrajilor pălmuiți, se transmite de la om la om prin inhalarea particulelor de salivă, tuse sau strănut emise de persoana bolnavă.Virusul se poate lua și din stropii infectați care au ajuns pe suprafețe.

Durata din momentul infectării până la declanșarea bolii obrajilor pălmuiți poate varia, de la 4 la 14 zile.

Boala apare mai frecvent la sfârșitul iernii și primăvara iar categoria de vârstă la care întâlnim mai des eritemul infecțios este 4-10 ani.

Este important de știut că bolnavul infectat cu parvovirus B19 este contagios înainte să apară simptomele specifice de boală. În momentul în care apare erupția specifică bolii obrajilor pălmuiți, copilul nu mai este contagios și nu mai poate transmite boala mai departe.

Copilul cu boala obrajilor pălmuiți poate reveni în colectivitate după apariția erupției cutanate, el nemaifiind infecțios pentru cei din jur!

Simptomele bolii obrajilor pălmuiți

La 4-14 zile după ce s-a infectat cu parvovirus B19, copilul va începe să aibă simptome nespecifice de boală: febră ușoară, astenie, posibil dureri abdominale sau de cap. În acest moment nu este posibilă diagnosticarea bolii dar copilul este contagios.

După câteva zile de simptome nespecifice vor apărea erupțiile specifice care stabilesc diagnosticul de boala obrajilor pălmuiți:

• înroșirea vizibilă a ambilor obraji, simptom de unde vine și denumirea bolii
  • o erupție pe corp care are un aspect roz, cu model dantelat și poate să apară pe torace, burtă, spate, mâini sau picioare

Imagini cu erupția tegumentară din boala obrajilor pălmuiți puteți vedea aici.

Erupția cutanată din boala obrajilor pălmuiți nu doare și nu produce mâncărimi. În momentul în care vedeți erupția, copilul nu mai este contagios și nu mai poate transmite eritemul infecțios mai departe.

Atenție, erupția poate să dureze între una și 3 săptămâni, poate să dispară și să apară din nou. Erupția se poate accentua dacă copilul se expune la soare sau face efort fizic. Acest lucru este normal, nu trebuie să producă îngrijorare părinților iar copilul poate frecventa grădinița sau școala.

Diagnosticul în boala obrajilor pălmuiți

Diagnosticul de eritem infecțios se stabilește în cadrul unui consult la pediatru (sau medicul de familie).

Este suficientă examinarea pielii copilului pentru a stabili diagnosticul, tipul erupției fiind unul unic, specific bolii obrajilor pălmuiți.

În cazul în care simptomele nu sunt clare, medicul vă poate recomanda dozarea anticorpilor de parvovirus B19 din sânge, pentru confirmare. Acest lucru nu este necesar în marea majoritate a cazurilor.

Boala obrajilor pălmuiți se face o singură dată în viață, persoanele cu o sănătate bună dezvoltă anticorpi permanenți împotriva parvovirusului B19, după vindecare.

Tratamentul eritemului infecțios

Boala obrajilor pălmuiți este o afecțiune ușoară care adeseori nu necesită nici un tip de tratament. Antibioticele NU sunt utile în boala obrajilor pălmuiți deoarece acestea nu acționează asupra virusurilor.

În cazul în care copilul are febră sau dureri, aceastea se vor ameliora cu ibuprofen sau paracetamol.

Erupția de pe obraji și de pe corp nu are nevoie de nici un tratament. Nu se aplică creme sau alte tratamente pe pielea copilului cu eritem infecțios.

Boala obrajilor pălmuiți nu are risc de complicații la un copil cu o stare de sănătate bună și nu necesită internare sau terapii speciale.

Atenție la femeile gravide! În cazul în care acestea fac boala pe perioada sarcinii, există riscul ca fătul să dezvolte anemie. Dacă sunteți gravidă și ați avut contact cu un bolnav confirmat cu boala obrajilor pălmuiți, este bine să discutați cu ginecologul și să va faceți testul de anticorpi parvovirus uman B19 pentru a vedea dacă aveți imunitate împotriva bolii.

1. Boala obrajilor pălmuiți este o afecțiune ușoară a copiilor, frecventă la sfârșitul iernii și primăvara.
  2. Boala este cauzată de un virus care se transmite prin inhalarea particulelor de salivă emise prin vorbire, tuse, strănut.
  3. După apariția erupției specifice, copilul nu mai poate transmite eritemul infecțios deci poate frecventa școala sau grădinița.

Citiți și: Cum tratăm febra acasă-6 reguli