Bebeluș Boli Copil mic

Cât de periculos este virusul sincițial respirator?

Esențialul despre infecția cu virus sincițial respirator la copii

Virusul sincițial respirator, VSR, este cauza cea mai frecventă de bronșiolită și pneumonie la copii. Conform OMS, virusul sincițial respirator produce peste 80% din toate infecțiile respiratorii acute la copiii sub 1 an.

Dacă copiii mari și adulții vor face o formă de răceală ușoară cu VSR, nu același lucru este valabil pentru copiii sub 2 ani sau pentru bebelușii mici. Virusul sincițial respirator poate produce probleme respiratorii serioase prematurilor și copiilor cu boli pulmonare, cardiace sau imunodeficiențe.

Ne aflăm la începutul sezonului rece, perioada ”preferată” a virusului sincițial respirator, de aceea părinții cu copii mici trebuie să poată să observe anumite simptome care necesită ajutor medical rapid.

Cum se transmite virusul sincițial respirator?

VSR este eliminat în atmosferă de către o persoană bolnavă prin secrețiile nazale sau orale. Tusea și strănutul ”ajută” virusul să ajungă la distanță, pe obiecte, jucării, clanțe, etc. Cel mai frecvent, copilul se va îmbolnăvi cu VSR prin:

• contact direct cu secrețiile bolnavului: atingere, sărut, folosirea veselei sau a paharelor în comun
  • mâini murdare care au atins secrețiile bolnavului sau obiecte contaminate și apoi au fost duse la gură, nas: VSR poate trăi până la 30 de minute pe piele
  • atingerea obiectelor contaminate (jucării, mobilier, clanțe, tastaturi), virusul poate trăi până la 6 ore pe o suprafață

Virusul sincițial respirator este foarte comun, majoritatea copiilor vor avea cel puțin o infecție cu VSR până la vârsta de 2 ani.

Când este sezonul virusului sincițial respirator?

VSR este un virus care preferă sezonul rece, la fel ca virusul gripei și virusului SARS-cov2.

Astfel, epidemiile de îmbolnăvire cu virusul sincițial respirator vor debuta o dată cu răcirea vremii, în lunile octombrie sau noiembrie. VSR va circula intens în colectivități până prin luna aprilie dar există și cazuri (rare) de îmbolnăvire în sezonul cald.

landscape photo of mountain filled with snow
Photo by eberhard grossgasteiger on Pexels.com

Atenție celor care călătoresc în zone cu climă tropicală, acolo VSR este activ tot timpul anului. În emisfera sudică, virusul sincițial respirator va produce îmbolnăviri din martie până în septembrie, pe perioada iernii din zona respectivă.

Simptomele infecției cu virusul sincițial respirator

În marea majoritate a cazurilor, virusul sincițial respirator va produce simptomele tipice ale unei răceli: secreții nazale, febră, tuse, durere în gât. Simptomele debutează la 4-6 zile de la contactul cu virusul.

Un bebeluș infectat cu VSR poate dezvolta, după 2-3 zile de la primele semne ale boli, și manifestări mai severe pe care este bine să le observăm din timp:

• respirații rapide
  • wheezing (șuierat atunci când copilul expiră)
  • respirație dificilă cauzată de secrețiile nazale extrem de abundente
  • alimentație dificilă
  • iritabilitate sau letargie
  • culoarea albăstruie a pielii
  • efort respirator vizibil la nivelul toracelui (tiraj intercostal, respirație abdominală)

Aceste simptome sunt specifice bronșiolitei (sau pneumoniei), o complicație pulmonară a virusului sincițial respirator care afectează bebelușul sau copilul mic. Categoriile de copii la risc pentru a dezvolta broșiolită sau pneumonie cu VSR sunt:

• bebelușii sub 6 luni
  • copiii născuți prematur (sub 37 de săptămîni de gestație)
  • copiii cu malformații cardiace
  • copiii cu boli pulmonare
  • alte boli cronice (imunodeficiențe)
  • sindrom Down

Când consultăm pediatrul?

Este bine să consultăm pediatrul ori de câte ori suspectăm infecția cu VSR la copilul mic, chiar dacă acesta nu pare să aibe probleme respiratorii. Medicul este în măsură să evalueze corect respirația și starea generală a copilului.

În următoarele situații vom apela direct la serviciul medical de urgență:

• respirație dificilă, tirajul pielii între coaste când copilul respiră
  • culoare albăstruie a buzelor sau unghiilor (cianoză), semn că organismul nu se oxigenează suficient
  • letargie sau iritabilitate asociată semnelor răcelii
  • febră mai mare de 38℃ la un bebeluș sub 3 luni
  • refuz alimentar cu semne de deshidratare: fontanela înfundată, nu udă scutecele, piele lipsită de elasticitate, plânge fără lacrimi

Tratamentul infecției cu virusul sincițial respirator la bebeluși

În majoritatea cazurilor VSR va produce simptomele unei răceli comune și tratamentul simptomatic la domiciliu va fi suficient:

• antitermice pentru febră: ibuprofen sau paracetamol. Citiți mai multe despre tratamentul febrei aici.
  • curățarea temeinică a secrețiilor nazale cu soluție salină și pompiță sau aspirator nazal. Puteți citi mai multe despre igiena nazală a bebelușului răcit în articolul Cum tratăm un bebeluș cu nasul înfundat
  • hidratare suplimentară
  • umidificarea aerului

Nu administrați antibiotice din proprie inițiativă copilului cu VSR pentru că este o infecție virală care nu răspunde la terapie antibiotică.

Nu administrați aerosoli cu Dexametazonă sau alte substanțe, la domiciliu, copilului răcit.

În cazurile mai grave, care necesită tratament spitalicesc, se vor administra, după caz: oxigen suplimentar, hidratare intravenoasă sau chiar ventilație mecanică pentru susținerea funcției respiratorii. Complicațiile infecției cu VSR, cum este pneumonia, necesită tratament antibiotic.

Recuperarea după boală se face, în general, în 7-14 zile. În cazul în care copilul a ajuns în faza de insuficiență respiratorie, recuperarea completă poate dura mai mult timp. În unele cazuri, copiii cu forme severe de infecție cu VSR pot dezvolta wheezing recurent sau chiar astm bronșic.

Cum putem preveni infecția cu virus sincițial respirator?

Este bine să fim atenți la câteva aspecte de bun simț care pot reduce mult riscul ca bebelușul să se infecteze cu virus sincițial respirator:

• spălarea frecventă a mâinilor, atât ale copilului dar și ale restului membrilor familiei
  • păstrarea curată a jucăriilor, veselei, hainelor și altor obiecte cu care copilul are contact
  • evitarea spațiilor aglomerate închise în sezonul rece: mall, locuri de joacă în interior, petreceri, supermarket, etc.
  • separarea fraților mai mari, bolnavi, de bebeluș, atât cât este posibil
  • nu expuneți bebelușul la fum de țigară. Dacă fumați, nu o faceți în casă sau în mașină!

Copiii cu risc mare de complicații în urma unei infecții cu virus sincițial respirator (prematurii, boli cronice, cardiace, pulmonare, imnodeficiențe) pot beneficia de un medicament numit Synagis (palivizumab). Synagis nu este un vaccin ci un anticorp care ajută copiii să lupte mai eficient cu virusul sincițial respirator și scade riscul de spitalizare.

Synagis se administrează preventiv, prin injecție intramusculară în fiecare lună a sezonului rece și scade riscul complicațiilor. Se fac 5 injecții în total, la interval de minim 4 săptămâni între ele. Pediatrul copilului cu factori de risc vă poate recomanda această terapie. Din anul 2023, tratamentul cu Synagis este decontat de Casa națională de asigurări de sănătate pentru copiii cu risc (prematuri, boli cronice).

Synagis nu este recomandat de rutină copiilor fără risc.

Nu există încă un vaccin universal împotriva virusului sincițial respirator, dar există speranțe că acesta va apărea cât mai curând.

1. Virusul sincițial respirator produce îmbolnăviri frecvente în sezonul rece, copiii mici fiind la risc de a dezvolta complicații
  2. Consultați pediatrul dacă suspectați infecția cu VSR la copilul dumneavoastră
  3. Apelați imediat la un serviciu de urgență la primele semne de insuficiență respiratorie, deshidratare sau febră mare (la un bebeluș sub 3 luni)
  4. Citiți despre infecția cu VSR pe site-ul oficial pentru părinți https://desprevsr.ro/