Gripa, un pericol pentru copii

Gripa este o boală infecțioasă gravă care apare frecvent în sezonul rece.

Este cauzată de viruși respiratori extrem de contagioși care afectează în special copiii și persoanele vârstnice, putând duce adesea la spitalizare.

Copiii sub 5 ani sunt cei mai vulnerabili în fața gripei.

Cuprins

Cum se transmite gripa?

Gripa este cauzată de tulpinile virale A, B și C ale virusului gripal. Cele mai frecvente îmbolnăviri apar ca urmare a infectării cu tulpini de tip A și B, acestea fiind responsabile de epidemiile de gripă din fiecare sezon rece.

Virusul suferă mutații de la an la an, de aceea îmbolnăvirea sau vaccinarea din anul precedent nu ne oferă imunitate pentru tulpinile care circulă în prezent și ne putem îmbolnăvi din nou.

Gripa se transmite copilului pe cale respiratorie. Bolnavii elimină cantități mari de virus prin tuse sau strănut. Acești viruși sunt inhalați de persoanele sănătoase sau se depun pe suprafețe.

Virusul gripal poate supraviețui 1-2 zile pe suprafețele contaminate dure (clanțe, telefoane mobile, mobilier, jucării, pahare, etc) și 8-12 ore pe suprafețele moi (hârtie, textile). Prin atingerea gurii, nasului sau a ochilor cu mâinile contaminate, se poate produce îmbolnăvirea.

În cazul copiilor mici, care nu obișnuiesc să se spele pe mâini și ating frecvent obiecte străine, riscul îmbolnăvirii e maxim.

O persoană bolnavă de gripă este contagioasă înainte ca simptomele să apară și poate transmite virusul 5-7 zile după ce s-a declanșat boala.

Simptomele gripei

Gripa afectează în primul rând aparatul respirator dar nu numai, întregul organism va suferi ca urmare a infecței cu virusul gripal.

Principalele simptome pe care le veți observa la copilul bolnav de gripă sunt:

• febră medie sau mare (peste 39℃) care se instalează brusc
  • frisoane
  • dureri de cap
  • dureri musculare
  • tuse intensă
  • oboseală marcată
  • stare generală proastă
  • durere în gât (nu neapărat intensă)
  • secreții nazale (ușoare)

Unii copii, mai ales dacă sunt mici, pot avea și simptome digestive: greață, diaree, vărsături.

Este important să facem diferența între o răceală banală și gripă, avînd în vedere că ele au asemănări.

În tabelul de mai jos puteți vedea deosebirile și asemănările dintre răceala copilului și gripă.

Diferenta dintre raceala si gripa
Diferențele dintre răceală și gripă

Spre deosebire de o răceală comună care se ameliorează sau chiar trece în câteva zile, gripa durează minim 7 zile și poate duce la complicații

Este foarte important să duceți copilul la medic dacă suspectați că acesta are gripă pentru că pot apărea adesea complicații ale bolii, cum e pneumonia.

Diagnosticul gripei

Gripa este diagnosticată, cel mai des, după simptomele mai sus menționate.

În ajutorul diagnosticului pot veni și testele de laborator: dozarea anticorpilor antigripali sau teste rapide (care se pot face și acasă) care depistează antigenul gripal din secrețiile nazale. Testele rapide pentru depistarea gripei sunt disponibile în majoritatea farmaciilor, au un preț accesibil și sunt ușor de folosit. De cele mai multe ori ele sunt duble, combinate cu test Covid, cele două boli având simptome similare.

Tratamentul gripei

Tratamentul gripei la copil vizează ameliorarea simptomelor deranjante cum sunt febra, tusea și durerile. El depinde de vârsta copilului și de starea lui generală de sănătate.

• Antitermicele: paracetamol sau ibuprofen vor fi folosite atât timp cât copilul are temperatură sau dureri de cap și musculare. Citiți mai multe despre tratamentul febrei aici.
  • Soluțiile saline pentru nas (apă de mare, ser fiziologic) se vor folosi dacă există secreții nazale abundente
  • Siropuri antitusive în caz de tuse extrem de frecventă care obosește copilul și nu-i permite să se odihnească. Acestea vor fi prescrise numai de către medic
  • Antibioticele NU sunt utile în tratamentul gripei. Excepția este situația în care apar complicații (pneumonia)

Tratamentul antiviral al gripei cu oseltamivir

În farmacii sunt disponibile medicamentele Tamiflu și Ebilfumin, ambele conțin substanța activă oseltamivir, un antiviral eficient în ameliorarea sau prevenția gripei.

Aceste medicamente se eliberează doar cu rețetă și se recomandă copiilor cu probleme cronice de sănătate și care sunt la risc să dezvolte forme severe. Și restul copiilor pot primi tratament cu oseltamivir, în urma unui consult medical, dacă acest lucru este oportun.

Tratamentul antiviral va fi început în primele 2 zile de la debutul simptomelor de gripă, altfel devine inutil. Durata tratamentului cu oseltamivir este de 5 zile și el trebuie prescris și urmărit de medic.

Contacții bolnavului de gripă pot lua și ei Tamiflu sau Ebilfumin pentru a evita infecția. În cazul administrării oseltamivirului la un contact sănătos, durata tratamentului va fi de 10 zile, cu jumătate din doza administrată bolnavilor de gripă.

Oseltamivirul poate produce tulburări digestive (greață, vomă) anumitor pacienți, de aceea este bine să fie administrat doar dacă este necesar, la indicația medicului!

În afară de tratamentul medicamentos, copilul va fi hidratat mai des (apă, ceaiuri, supe), va fi încurajat să se odihnească și nu va fi dus în colectivitate minim 7 zile.

Cum putem preveni gripa?

Igiena frecventă a mâinilor în sezonul rece (și nu numai) este obligatorie.

Evitarea spațiilor aglomerate, atât la interior cât și la exterior, precum și purtarea măștii în timpul epidemiei de gripă, reduc mult riscul infectării.

Este recomandabil, deasemenea, să limităm contactul copiilor cu persoane ”răcite”. Oricare dintre acestea poate, de fapt, să fie bolnavă de gripă.

Vaccinarea antigripală la copii

Cea mai eficientă metodă de prevenție a îmbolnăvirii de gripă la copii este vaccinarea antigripală anuală.

Vaccinurile disponibile în România sunt de tip injecție (Vaxigrip, Influvac) sau vaccinul antigripal Fluenz care este nazal.

Copiii pot fi vaccinați cu vaccinul injectabil începând cu vârsta de 6 luni, în fiecare an. Dacă copilul este la prima vaccinare antigripală, el va primi și o doză de rapel după o lună. Din anul următor, vaccinarea se va face cu o singură doză anual.

Vaccinul nazal Fluenz se administrează copiilor care au împlinit 2 ani.

Unde se poate face vaccinul antigripal?

Vaccinarea copiilor cu vaccin injectabil (Vaxigrip, Influvac) este gratuită în cabinetele medicilor de familie începând din lunile septembrie-octombrie ale fiecărui an.

Update: începând cu sezonul de vaccinare 2023, vaccinurile antigripale se vor ridica gratuit din farmacii de câtre părinți, pe baza rețetei compensate emise de medicul de familie al copilului. Ulterior, părinții se vor programa la medic pentru vaccinare.

Vaccinurile injectabile se găsesc și de cumpărat în farmacii în sezonul rece.

Vaccinarea este recomandată tuturor copiilor dar este obligatorie pentru cei cu boli cronice (diabet, boli cardiace, renale, autoimune, etc) care pot dezvolta complicații grave, chiar letale, în cazul îmbolnăvirii de gripă.

Vaccinul antigripal nazal

Vaccinul antigripal nazal disponibil în România se numește Fluenz și poate fi administrat copiilor începând cu vârsta de 2 ani. Pentru copiii mai mici de doi ani, vaccinarea se va face cu vaccin injectabil.

Vaccinul antigripal Fluenz vine sub forma unui spray foarte mic care se administrează ușor în ambele nări ale copilului. În cazul în care copilul este la prima vaccinare antigripală, se va face un rapel după o lună de la prima administrare de Fluenz.

Update: începând cu sezonul de vaccinare antigripală 2023, vaccinul Fluenz poate fi obținut gratuit din farmacii, pe baza rețetei compensate emise de medicul de familie.

Mai multe despre vaccinurile opționale pentru copii puteți citi aici.

De reținut:

• Gripa nu este o ”simplă răceală” și necesită atenție sporită pentru că pot să apară complicații severe
  • Protejați copiii de neplăcerile gripei prin vaccinarea anuală antigripală
  • Dacă observați simptomele gripei la cel mic, consultați imediat medicul pediatru

2 răspunsuri la “Gripa, un pericol pentru copii”