Herpangina – simptome și tratament

Herpangina sau faringita veziculară enterovirală este o infecție virală, frecventă la copilul mic (1-4ani) dar care poate afecta și adolescenții sau adulții.

Mai des întâlnită în lunile de vară și toamnă, herpangina este extrem de contagioasă și poate îmbolnăvi colectivități întregi de copii mici.

Herpangina nu este o boală periculoasă pentru copiii și adulții cu o stare de sănătate bună. Ea trebuie însă evitată la femeile gravide pentru că poate afecta dezvoltarea fătului.

Cauzele herpanginei

Numele bolii ne poate induce în eroare, ducând cu gândul la herpes. În realitate, herpangina nu are nici o legătură cu herpesul, ea este produsă de următorii viruși:

• coxsackievirus de grup A sau B
  • echovirus
  • enterovirus 71

Coxsackievirus și enterovirusul 71 sunt responsabili și pentru boala gură-mână-picior, simptomele fiind asemănătoare cu herpangina, așa cum veți putea citi mai departe.

Cum se transmite herpangina?

Așa cum spuneam, herpangina este extrem de contagioasă, mai ales penru copii, aceștia neavând încă sistemul imun complet dezvoltat. Virusul se transmite de la persoana bolnavă în două moduri:

• pe cale fecal-orală: bolnavul de herpangina va elimina prin scaun cantități mari de virus. Lipsa igienei stricte după folosirea toaletei va împrăștia virușii pe suprafețe (clanțe, toaletă, obiecte sanitare, etc). Acești viruși vor fi preluați prin atingere cu mâna, duși la gură de unde vor contamina persoana sănătoasă.
  • pe cale aeriană: bolnavul va tuși sau va strănuta, fără să acopere gura, și va răspândi o mulțime de viruși în mediul ambiant. Aceștia pot fi inhalați direct de o persoană sănătoasă sau preluați cu mâna de pe suprafețele unde au “aterizat”.

Este evident că, pentru a preveni îmbolnăvirea cu herpangină, este esențială igiena, aceasta fiind singura metodă de protecție împotriva bolii. Spălarea mânilor după folosirea toaletei, înainte de masă, acoperirea gurii când copilul tușește sau strănută sunt reguli obligatorii care ne feresc de majoritatea virozelor.

În cazul unui copil cu herpangină care încă folosește scutece, părinții trebuie să aibe mare grijă la igiena mâinilor după de schimbă scutecul.

Simptomele herpanginei

Herpangina debutează similar cu multe alte viroze respiratorii, cu simptome nespecifice cum sunt:

• durere în gât
  • febră (poate fi mare, chiar 40℃)
  • durere la înghițire
  • ganglioni cervicali măriți
  • lipsa poftei de mâncare
  • salivație abundentă
  • durere de cap

Simptomul care face diferența și pune diagnosticul de herpangină este apariția veziculelor (bășicuțelor) în cerul gurii și la nivelul faringelui (partea posterioară a gurii, vizibilă între amigdale).

În prima fază, aceste vezicule vor fi roșii, cu un diametru de câțiva milimetri. Spre faza de vindecare a herpanginei, veziculele devin mai palide, gri cu marginea roșie, putând fi confundate cu aftele bucale.

O imagine cu herpangina in faza de vezicule gri puteți vedea aici.

Herpangina se vindecă în 7-10 zile și nu pune probleme serioase dacă copilul este bine hidratat și durerea și febra sunt ținute sub control.

Herpangina la adulți

Uneori herpangina poate afecta și adultul, cel mai frecvent vorbim despre părinți care se îmbolnăvesc de la copil.

Simptomele herpanginei la adult sunt similare celor întîlnite la copii: febră, durere în gât, durere de cap, mărirea ganglionilor și acele vezicule specifice despre care am scris mai sus.

Durata herpanginei la adult este, ca la copil, de 7-10 zile.

Herpangina la gravide trebuie evitată, infectarea femeii însărcinate poate să afecteze fătul în mai multe moduri: creștere intrauterină redusă sau naștere prematură. Dacă gravida suspectează că este bolnava de herpangină, este indicat să consulte medicul care îi urmărește sarcina.

pregnant woman photoshoot
Photo by Leah Kelley on Pexels.com

Diagnosticul herpanginei

Diagnosticul de herpangină se stabilește în urma consultului medical. Simptomele virozei respiratorii, asociate cu veziculele tipice din boală, sunt suficiente pentru a stabili diagnosticul.

Nu se efectuează, de rutină, analize medicale pentru diagnosticul herpanginei.

Este indicat ca diagnosticul să fie pus de către medic, herpangina putând fi confundată cu alte boli unde apare febra și bășicuțele în gură:

• boala gură-mână-picior: apar leziuni identice în gură DAR copilul va avea vezicule și pe piele (mâini, picioare, zona fesieră, zona genitală, în jurul gurii)
  • varicela: apar leziuni similare în gură DAR obligatoriu și pe corp (oriunde). Veziculele de pe corp au o evoluție rapidă, în câteva ore se sparg, fac o crustă și produc mâncărimi.

O altă confuzie frecventă care se face este între herpangină și faringita cu streptococ de grup A care necesită tratament antibiotic.

Tratamentul herpanginei

Tratamentul herpanginei, atât la copil cât și la adult, se adresează ameliorării simptomelor neplăcute cum sunt febra și durerea în gât.

Astfel, vom folosi medicamente simptomatice pentru a ajuta bolnavul de herpangină:

• ibuprofen sau paracetamol pentru tratarea febrei și gâtului inflamat
  • sprayuri sau pastile pentru gât cu rol în calmarea durerilor. Pentru copiii mici pot fi folosite soluțiile care ameliorează neplăcerile din erupția dentară.

Hidratarea este esențială pe durata bolii pentru a preveni deshidratarea. Copilul poate refuza alimentația câteva zile, din cauza durerii în gât dar este important să-i oferim constant lichide la temperatura camerei sau reci.

Copilul poate reveni în colectivitate după o săptămână de la debutul bolii, în general.

Sunt utile antibioticele în herpangina?

NU, antibioticele nu sunt folositoare în herpangină, boala fiind una virală. Din păcate, se administrează uneori incorect antibiotice din cauza febrei mari combinate cu durere intensă de gât care sperie părinții sau cadrele medicale cu mai puțină experiență în diagnosticul herpanginei.

1. Herpangina este o boală virală frecventă în lunile de vară și toamnă la copiii de 1-4 ani.
  2. Herpangina poate să apară și la adulți, femeile gravide trebuie să evite îmbolnăvirea.
  3. Semnul specific al herpanginei sunt bășicuțele din cerul gurii și de pe faringele posterior.
  4. Tratamentul herpanginei este simptomatic (antitermice, antalgice). Antibioticele NU nu utile în tratamentul herpanginei.

Citiți și: Gripa, un pericol pentru copii