Streptococ în gât – ce facem?

Esențialul despre faringita cu streptococ la copii

Faringita cu streptococ beta hemolitic de grup A este o boală frecventă a copiilor, mai ales a celor de vârstă școlară. Infecția apare mai des iarna și la începutul primăverii.

Aproximativ un sfert din cazurile de faringită ale copiilor sunt cauzate de streptocococ, care este o bacterie, restul sunt virale. Pentru că faringita streptococică necesită tratament antibiotic (spre deosebire de infecțiile virale), este important ca părinții să știe când este nevoie să ducă un copil cu durere în gât la medic.

În acesta articol veți afla care sunt simptomele faringitei streptococice, ce analize sunt necesare pentru a confirma boala, cum se tratează streptococul în gât, ce complicații are boala netratată dar și cum procedăm corect în cazul purtătorilor sănătoși de streptococ beta hemolitic de grup A.

Ce este streptococul și cum se transmite?

Streptococul de grup A este o bacterie comună, prezentă peste tot în lume, care se găsește în corpul (sau pe corpul) multor persoane, copii sau adulți. Majoritatea acestor persoane vor fi purtători asimptomatici ai streptococului (nu sunt bolnavi). În unele cazuri, însă, bacteria va declanșa boala, situație în care este necesar tratamentul.

Streptococul beta hemolitic de grup A se transmite prin salivă (cel mai des) de la persoana bolnavă la cea sănătoasă. Folosirea la comun a tacâmurilor, paharelor, tusea sau sărutul pot să favorizeze contaminarea cu streptococ.

Mai frecvent afectați de faringita streptococică sunt copiii de vârstă școlară și preșcolară. Infecția este extrem de rară la bebeluși.

Simptomele faringitei streptococice

Trebuie spus, din start, că este destul de dificil să stabilim cert un diagnostic de faringită streptococică doar consultând pacientul. Nici unul din următoarele simptome nu este specific strict infecției cu streptococ de grup A, dar, luate împreună, pot ridica suspiciunea de streptococ în gât.

Următoarele simptome pot sugera faringita streptococică:

• durere intensă de gât, instalată brusc
  • febră asociată durerii în gât
  • inflamarea (mărirea) ganglionilor cervicali
  • amigdale roșii și inflamate
  • inflamarea uvulei (omușorului)
  • depozite albicioase pe amigdale
  • pete roșietice în gât
  • durere de cap, dureri abdominale, stare generală proastă
  • limba cu depozit alb
  • miros neplăcut al respirației
  • lipsa simptomelor de infecție virală: secreții nazale, tuse. Durerile intense de gât, fără secreții nazale, sunt suspecte de a fi cauzate de streptococ!
  • erupție fină, roșietică, aspră la palpare, pe piept sau abdomen. În această situație vorbim despre scarlatină, o complicație a faringitei streptococice, despre care puteți citi în articolul Scarlatina, sfaturi pentru părinți.

Ca regulă utilă pentru toată lumea, un roșu în gât, asociat cu secreții nazale și tuse, NU este cauzat de streptococ ci de un virus, în marea majoritate a cazurilor. Atunci când secrețiile lipsesc dar copilul are disconfort la nivelul gâtului, este obligatoriu consultul medical!

Diagnosticul faringitei streptococice

Pentru că, așa cum spuneam mai sus, simptomele streptococului în gât nu sunt foarte specifice, este bine să confirmăm cu analize suspiciunea. Ori de câte ori este posibil, recomandarea este să se facă investigații și NU să se administreze antibiotice doar pe suspiciuni!

Analizele care ne ajută atunci când avem de-a face cu un copil cu suspiciunea de faringită streptococică sunt:

• antigenul rapid Streptococic: este un test modern, accesibil (50-60de Ron) și care se face în majoritatea laboratoarelor. Testul presupune tamponarea faringelui si amigdalelor cu un bețișor (ca în cazul exudatului faringian). Proba astfel obținută se va combina cu anumiți reactanți și va colora caseta de test atunci când rezultatul e pozitiv. Rezultatul se obține în câteva minute și este prima metoda recomandată tuturor copiilor suspecți de faringită streptococică. Dacă antigenul este pozitiv, se va începe tratamentul, nu este necesară confirmarea prin exudat!
  • exudatul faringian: are dezavantajul faptului că rezultatele vin în minim 48 de ore, foarte mult timp, comparativ cu restul rapid. Se recomandă atunci când un test rapid nu este disponibil sau dacă testul rapid iese negativ dar simptomele persistă. Exudatul faringian nu se recomandă ca primă metodă de diagnostic.

Testul rapid pentru streptococ se poate face în orice moment al zilei, ideal ar fi ca micuțul să nu fi primit dezinfectante pentru gât recent (pastile, sprayuri).

Exudatul faringian se face doar dimineața, pe nemâncate!

man doing a sample test in the laboratory
Photo by Edward Jenner on Pexels.com

O analiză încă frecvent prescrisă la noi dar care nu ne aduce nici o informație utilă în diagnosticul unei faringite streptococice este testul ASLO. Acest test măsoară cantitatea de anticorpi anti streptococ din corp, se pozitivează dacă am avut o infecție streptococică în trecut și poate să rămână pozitivă multe luni (sau ani) după ce infecția a trecut. De aceea testarea ASLO este inutilă într-un episod acut de faringită, la fel cum este inutilă în setul de analize de rutină al unui pacient.

Un ASLO pozitiv NU înseamnă infecție cu streptococ în prezent!

Tratamentul faringitei streptococice

Atunci când copilul are simptomele menționate mai sus și este confirmat cu streptococ în gât, tratamentul antibiotic este obligatoriu. Tratamentul ales depinde de vârsta copilului dar și de posibilele alergii ale acestuia.

Următoarele antibiotice sunt recomandate pentru tratarea faringitei streptococice:

• penicilina este tratamentul ideal recomandat tuturor grupelor de vârstă. Se găsește sub formă de sirop sau pastile iar durata tratamentului va fi de 10 zile
  • amoxicilina este un alt antibiotic folosit pe scară largă în tratamentul streptococului. Durata tratamentului este de 10 zile. Nu se va folosi amoxicilina-clavulanat (Augmentin) pentru tratamentul faringitei streptococice. Acesta este un antibiotic cu spectru larg care nu se justifică în această patologie.
  • cefalexina, clindamicina sau claritromicina pot fi folosite la pacienții alergici la penicilină sau dacă penicilina nu este disponibilă. Durata tratamentului este de 10 zile
  • azitromicina poate fi folosită în anumite situații, durata tratamentului este de 5 zile

Tratamentul febrei și al durerii se va face cu ibuprofen sau paracetamol.

Este extrem de important să se respecte durata completă a tratamentului cu antibiotic, chiar dacă copilul se va simți mai bine după 1-2 zile de administrare. Tratamentul corect efectuat reduce riscul de a dezvolta complicații ale faringitei streptococice:

• otita
  • sinuzită
  • abces sau flegmon amigdalian
  • febră reumatică (complicație rară)
  • glomerulonefrita (complicație rară)
  • scarlatina

Un copil cu faringită streptococică nu mai este contagios la 24 de ore de la începerea tratamentului antibiotic!

Întrebări frecvente despre faringita streptococică

1. Când se poate întoarce în colectivitate un copil aflat în tratament pentru infecție cu streptococ?
    • Răspuns: un copil care primește tratament antibiotic pentru faringita streptococică se poate întoarce în colectivitate după 24 de ore de la începerea terapiei. Desigur, dacă este în stare bună.
  2. Trebuie repetat exudatul faringian după terminarea tratamentului antibiotic?
    • Răspuns: Nu, nu este necesară efectuarea unui exudat faringian atunci când tratamentul s-a administrat complet și copilul nu mai are simptome de faringită.
  3. Trebuie testat un copil sănătos care a intrat în contact cu un bolnav de faringită streptococică?
    • Răspuns: Nu, un copil sănătos nu are indicație să fie testat pentru streptococul de grup A. Testarea se va face doar atunci când un copil are simptome sugestive de faringită streptococică.
  4. Copilul meu este sănătos dar i-a ieșit streptococul de grup A la exudatul faringian. Trebuie administrat tratament antibiotic?
    • Răspuns: recomandarea generală este ca purtătorii sănătoși de streptococ să NU fie tratați antibiotic. Aceștia au un risc foarte mic de a transmite streptococul, comparativ cu cei cu simptome de faringită. În cazul în care copilul are alte afecțiuni și este cu streptococ în gât, este mai bine să discutați cu pediatrul celui mic.
  5. Se poate face faringită cu streptococ de grup A de mai multe ori?
    • Răspuns: Da, se poate. Un episod de faringită cu streptococ de grup A nu oferă imunitate pe viitor împotriva reinfecției.
  6. Trebuie scoase amigdalele dacă copilul face des faringită cu streptococ?
    • Răspuns: În general nu, amigdalele sunt organe cu rol important în apărarea corpului împotriva infecțiilor și se încearcă, pe cât este posibil, păstrarea lor. În cazul rar în care copilul face peste 5 faringite streptocice într-un an, este indicat să faceți un consult la medicul ORL pentru a discuta dacă este necesară eliminarea amigdalelor.

1. Faringita cu streptococ de grup A este o boală foarte frecventă a copiilor.
  2. Faceți un test antigen streptococ de grup A copilului înainte de începerea tratamentului antibiotic, dacă este posibil.
  3. Tratamentul antibiotic trebuie urmat complet (10 zile) chiar dacă copilul se simte mai bine după 1-2 zile.
  4. Nu se recomandă tratarea cu antibiotic a purtătorilor sănătoși de streptococ de grup A.

Citiți și: Gripa, un pericol pentru copii