Infecția cu oxiuri la copii

Oxiurii sunt viermișori paraziți care trăiesc în intestinul copiilor sau adulților, declanșând o boală numită oxiuroză. Cunoscută și ca enterobioză, după numele științific al parazitului, Enterobius vermicularis, infecția cu oxiuri este foarte frecventă în întreaga lume, cei mai afectați fiind copiii de vârstă școlară (6-10 ani).

Se estimează că aproximativ una din 10 persoane este sau a fost infectată cu oxiuri în timpul vieții. Oxiuroza, împreuna cu infecția cu Giardia și ascaridiaza (limbricii), reprezintă cele mai frecvente 3 parazitoze intestinale ale copilului.

Având în vedere riscul mare ca orice copil să sufere de parazitoze intestinale la un moment dat, este bine ca părinții să cunoască simptomele dar și metodele de prevenție ale acestor boli.

Cum se transmit oxiurii?

Oxiuroza este o boală extrem de contagioasă dar este bine de știut că nu ne infectăm cu viermișorii vizibili în scaun ci cu ouăle acestora, care nu se observă cu ochiul liber.

Ouăle oxiurilor sunt înghițite și, odată ajunse în tubul digestiv, vor da naștere paraziților care produc infecția. Paraziții din intestin, la rândul lor, vor depune noi ouă, noaptea, la nivelul pielii din jurul anusului bolnavului. Acestea vor produce adesea mâncărimi anale, părinții vor observa copilul scărpănându-se frecvent.

Prin scărpinare, copilul va prelua aceste ouă de parazit pe mâini și le va împrăștia pe suprafețe pe care le atinge foarte frecvent, cum ar fi:

• pahare, farfurii, tacâmuri folosite în comun
  • colacul de la WC, robinete, clanțe de baie, cadă, chiuvetă
  • mobilierul din bucătărie
  • așternuturi, proasoape, haine
  • mobilierul și jucăriile de la grădiniță sau școală

Pe toate aceste suprafețe, ouăle oxiurilor pot supraviețui peste 2 săptămâni. De aceea riscul de infecție este extrem de mare și respectarea igienei este foarte importantă, mai ales dacă avem un copil diagnosticat cu viermișori în familie.

Este posibilă transmiterea ouălor și prin inhalare, de aceea este bine să nu scuturăm lenjeria folosită de un copil bolnav și să ștergem bine suprafețele.

Este important de menționat că oxiurii (spre deosebire de Giardia) nu se transmit de la animalele de companie sau din gospodărie.

Ciclul de transmitere al oxiurozei este exclusiv uman, de la persoanele infectate la cele sănătoase.

Simptomele infecției cu oxiuri

Există multe situații în care oxiuroza este asimptomatică, mai ales la copiii mari și adulți.

Atunci când apar simptome ale infecției cu oxiuri, cel mai frecvent vom observa:

• mâncărime în zona anusului, în special în perioada nopții
  • roșeață și iritație în zona anusului (cauzată de scărpinatul intens)
  • viermișori albi, de 8-13mm, cilindrici (ca un firicel de ață) în scaun, pe hârtia igienică, pe lenjeria intimă sau la nivelul anusului
  • secreție vaginală la fetițe (dacă paraziții au contaminat vaginul)
  • somn agitat, scrâșnirea dinților în somn
  • rar durere abdominală sau greață

Chiar dacă simptomele oxiurozei sunt relativ ușoare, comparativ cu alte parazitoze, infecția cronică poate duce la stagnare în greutate și carențe nutriționale la copiii afectați.

O complicație rară dar severă a oxiurozei este ocluzia intestinală.

Este necesar consultul la pediatru dacă copilul se scarpină în zona anusului!

Diagnosticul oxiurozei

Diagnosticul oxiurozei este relativ simplu dacă părinții observă viermișorii în scaun sau pe lenjeria copilului. În acest caz nu mai sunt nevoie alte investigații și se administrează direct tratamentul adecvat

Dacă există suspiciune de oxiuroză la un copil, dar nu am văzut viermișorii, se vor face investigații paraclinice pentru a clarifica situația:

• amprenta anală este cea mai eficientă metodă de detecție a ouălor de oxiuri. Se va tampona, cu o bandă adezivă trasparentă, zona anusului, dimineața, înainte ca cel mic să se ridice din pat sau să meargă la toaletă. Această bandă se va pune într-un recipient și se va duce la laborator în maxim 8 ore. Șansele să depistăm ouăle de oxiuri, la microscop, prin metoda amprentei anale, sunt de peste 50%, mai ales dacă repetăm analiza trei zile la rând.
  • examenul coproparazitologic clasic nu este eficient pentru diagnosticul oxiurozei, rata de detecție este în jur de doar 10%
  • analiza moleculară a materiilor fecale este cea mai modernă investigație utilizată în detecția infecțiilor parazitare. Este o metodă foarte eficientă de stabilire a diagnosticului de oxiuroză dar are dezavantajul că este foarte scumpă (în momentul reviziurii articolului, septembrie 2023).

Tratamentul infecției cu oxiuri

Tratamentul oxiurozei este simplu, se va administra albendazol (Vermigal, Zentel) sau mebendazol (Vermox) în doză unică (o dată) pacientului infectat.

Doza se va repeta peste 2-3 săptămâni, acest interval fiind ciclul de viață al ouălor de oxiuri.

Vermox (mebendazol) se va administra doar copiilor peste 6 ani și adulților, cei mai mici pot primi Zentel sau Vermigal sirop.

Este recomandat ca întreaga familie să fie tratată cu doza unică, chiar dacă nu prezintă simptome.

Tratamentul infecției cu oxiuri nu necesită o dietă specială.

O dată cu administrarea tratamentului, trebuie avută mare grijă la igiena locuinței, pentru a evita reinfectarea cu ouăle deja eliminate de copilul bolnav:

• se vor spăla lenjeria de pat, pijamalele, prosoapele și lenjeria intima folosite de copil până în momentul tratamentului, și, zilnic, încă 4-6 săptămâni după
  • se vor dezinfecta suprafețele atinse frecvent (la baie, bucătărie, jucării, rechizite, birou)
crop faceless housekeeper cleaning toilet bowl
Photo by Karolina Grabowska on Pexels.com

Tratamentul reinfecției cu oxiuri

Oxiuroza poate cauza frustrări serioase în familie pentru că are o rată mare de recădere, atunci când simptomele revin chiar dacă tratamentul s-a efectuat corect.

Motivele frecvente pentru care copilul face iar oxiuroză la scurt timp după ce a fost tratat sunt:

• ouă de paraziți rămase pe obiectele de uz zilnic
  • membrii familiei nu au făcut tratamentul împreună cu copilul bolnav
  • focar de oxiuroză la gradiniță, la școală sau în anturajul de joacă al copilului

De câte ori pe an putem trata cu albendazol un copil cu oxiuri? Tratamentul complet cu Vermigal sau Zentel (o doză unică și încă una după 14 zile) poate fi administrat de 4 ori pe an unui copil care se reinfectează cu oxiuri.

Despre deparazitarea copiilor

Deparazitarea înseamnă administrarea periodică a unui medicament antiparazitar copilului fără simptome pentru a preveni apariția infecției cu viermi intestinali.

Deparazitarea periodică era o practică frecventă în trecut, atunci când condițiile de igienă erau foarte precare iar accesul la apă caldă și săpun era extrem de limitat. În prezent nu se mai recomandă deparazitarea de rutină a copiilor, mai ales când aceștia trăiesc în mediul urban

În rarele situații când avem de-a face cu copii care trăiesc în medii neigienice, se poate face o deparazitare la fiecare 6 sau 12 luni cu o doză unică de albendazol.

Suplimentele alimentare pentru viermișorii intestinali

Înainte de apariția medicamentelor specifice antiparazitare, oamenii foloseau adesea extracte din plante în incercarea de a trata sau ameliora simptomele oxiurilor. Aceste leacuri bătrânești conțineau usturoi, pelin dulce, ulei sau semințe de dovleac, morcovi, ulei de cocos, semințe de papaya și multe altele.

Din păcate, studiile care s-au făcut asupra acestor remedii vegetale nu au indicat că ar fi eficiente în tratatea completă a viermișorilor intestinali.

Există și pe piața românească o gamă întreagă de siropuri din plante pentru ”deparazitare”: Wormex, Nikvorm, Giardinophyt și altele. Eficiența lor este dificil de confirmat, curele sunt lungi, costisitoare și părinții afirmă că oxiurii nu au fost complet eliminați.

Având în vedere că tratamentul medical al oxiurozei se face cu o singură doză de albendazol, un medicament eficient și accesibil, acesta rămâne prima indicație pentru orice copil cu viermișori intestinali.

Cum prevenim infecția cu oxiuri?

Așa cum spuneam, oxiuroza este extrem de contagioasă, ouăle paraziților putând fi foarte ușor ”culese” de pe suprafețele contaminate și înghițite sau inhalate de persoanele sănătoase.

Dacă un membru al familiei este diagnosticat cu oxiuroză, vom respecta următoarele recomandări, astfel încât restul familiei să nu se infecteze:

• se va face igiena corporală zilnică (duș), preferabil dimineața, pentru a spăla ouăle care s-ar fi putut depune în timpul nopții în zona anusului
  • unghiile copiilor vor fi tăiate cât mai scurt și se va evita scărpinarea anusului
  • copiii vor fi încurajați să se spele frecvent pe mâini, obligatoriu după ce folosesc toaleta, înainte să mânănce sau când se întorc de la joacă
  • familia va evita să facă baie în cadă până la vindecarea completă a copilului cu parazitoză
  • lenjeria intimă si pijamalele se vor schimba și spăla zilnic
  • prosoapele și lenjeria de pat se vor schimba zilnic

1. Oxiurii sunt viermișori albi, de aproximativ 1 cm lungime, cu aspect de ață albă, vizibili adesea în scaun sau la nivelul anusului.
  2. Dacă copilul se scarpină în zona anală, consultați pediatrul.
  3. Tratamentul oxiurozei de face cu doză unică de albendazol sau mebendazol, cu repetarea dozei după 2-3 săptămâni.
  4. Este necesară tratarea întregii familii.
  5. Igiena strictă a corpului, textilelor și suprafețelor este obligatorie pentru a preveni reinfecția cu ouă de oxiuri.

Citiți și: Streptococ în gât-ce facem?