Despre tusea convulsivă, pe scurt

Tusea convulsivă sau pertussis la copil

Tusea convulsivă este o infecție pulmonară severă cauzată de o bacterie denumită Bordetella pertussis. Boala este extrem de contagioasă, cauzează tuse intensă, cunoscută popular ca “tuse măgărească” și poate fi extrem de periculoasă pentru bebeluși, din cauza dimensiunilor reduse ale căilor respiratorii la această vârstă. Tusea convulsivă poate fi prevenită prin vaccinare.

În anul 2024 se înregistrează un număr record de cazuri de pertussis, atât în Europa cât și în România, cele mai multe din ultimii 60 de ani.

Simptomele tusei convulsive

Perioada tipică de incubație a bolii (durata de la infectare până la apariția simptomelor) este de 7-10 zile. Există și situații mai rare când simptomele debutează la câteva săptămâni după contactul infectant. Gravitatea simptomelor diferă mult de la copil la copil și sunt mult mai ușoare în cazul copiilor vaccinați.

Simptomele de pertussis pot fi împărțite în 3 etape:

• Etapa 1, durata de 7-14 zile: febră moderată, strănut, secreții nazale, tuse ușoară. În această fază simptomele sunt identice cu cele ale unei răceli comune și nu se poate ridica suspiciunea de tuse convulsivă.
  • Etapa a doua, durată de 1-2 luni: tusea devine tot mai intensă cu accese severe culminând cu întreruperea respirației pentru câteva secunde – tusea măgărească. Copilul poate să vomite mâncare sau flegmă din cauza tusei intense. Episoadele de tuse pot obosi copilul și pot cauza durere toracică din cauza efortului.
  • Etapa a treia, cu durata de săptămâni sau luni, este faza de convalescență, copilul își revine, tusea devina mai ușoară și tot mai rară. În cazul unor viroze respiratorii sau a efortului fizic intens, pot să mai apară accese de tuse severă.

Care sunt complicațiile tusei convulsive?

Sugarii și copiii foarte mici sunt cei mai expuși la complicațiile tusei convulsive. Acestea pot fi:

• otită medie
  • pneumonie
  • leșin
  • convulsii
  • encefalopatie (afectarea funcției creierului)
  • asfixie sau chiar deces

Diagnosticul tusei convulsive

Diagnosticul de pertussis se poate stabili în urma examenului clinic, accesele de tuse epuizante, cu pauze de respirație, sunt specifice bolii.

Atunci când nu avem certitudinea diagnosticului, se pot doza anticorpii anti Bordetella pertussis din sânge, pentru verificare. O valoare pozitivă a anticorpilor de tip IgM confirmă infecția acută. Dozarea anticorpilor de tip IgG nu este necesară sau utilă, aceștia vor fi pozitivi la orice copil vaccinat.

Radiografia pulmonară nu este necesară, în marea majoritate a cazurilor. Atunci când suspicionăm că boala s-a complicat cu o pneumonie, radiografia poate fi cerută.

Tratamentul tusei convulsive

Tusea convulsivă se tratează antibiotic cu substanțe din grupul macrolidelor: eritromicină, claritromicină sau azitromicină. În prezent, ghidurile clinice recomandă azitromicina, cu o durată de 5 zile, ca tratament de primă intenție.

Un alt antibiotic care poate fi folosit pentru cazurile de pertussis este trimetoprim-sulfametoxazolul.

Tratamentul corect aplicat reduce riscul de complicații și contagiozitatea bolnavului, care poate reveni în colectivitate. Tusea nu dispare imediat ce tratamentul a fost adminsitrat, ea va mai persista, în forme ușoare, câteva săptămâni.

Cum putem preveni tusea convulsivă?

Singura metodă de a preveni îmbolnăvirea cu tuse convulsivă și complicațiile acestei boli este vaccinarea. Schema națională de vaccinare din România oferă gratuit vaccinuri care conțin tulpina pertussis la următoarele vârste:

• 2 luni: vaccinul Hexacima
  • 4 luni: vaccinul Hexacima
  • 11 luni; vaccinul Hexacima
  • 5-6 ani: vaccinul Tetraxim
  • 14 ani: vaccinul Adacel

Este important ca cei mici să fie vaccinați la timp, conform calendarului de vaccinări și să nu se omită dozele recomandate.

În prezent se recomandă și vaccinarea adulților o dată la 10 ani, mai ales dacă vin în contact cu copii mici și a gravidelor în ultimul trimestru de sarcină.

girl getting vaccinated
Photo by CDC on Pexels.com

Întrebări frecvente despre tusea convulsivă

Cât timp este contagios un copil cu tuse convulsivă?

Imediat ce apar primele simptome (secreții nazale, strănut) copilul poate transmite boala celor din jur. După instalarea tusei specifice, copilul va fi contagios cel puțin 3 săptămâni, în lipsa tratamentului.

Dacă se ademinstrează corect și prompt tratamentul antibiotic, copilul nu mai este contagios la terminarea terapiei (5 zile, dacă se folosește azitromicina).

Când se poate întoarce în colectivitate un copil bolnav de pertussis?

Imediat ce a terminat tratamentul antibiotic.

Ce trebuie să fac dacă am fost în contact cu un bolnav de tuse convulsivă?

Toți contacții apropiați ai unui copil confirmat cu tuse convulsivă ar trebui tratați cu schema de tratament de 5 zile cu azitromicină.

În cazul în care vă aflați în situația de contact, este bine să discutați cu medicul de familie care vă poate prescrie tratamentul necesar.

1. Tusea convulsivă este o infecție pulmonară extrem de contagioasă care poate duce la complicații severe la copiii mici.
  2. Oricând copilul are accese severe de tuse, trebuie dus prompt la un consult.
  3. Singura metodă de a preveni îmbolnăvirea cu pertussis este vaccinarea copiilor conform schemei naționale de vaccinare.